onsdag 11. juni 2008

Dagbladet.no dikter?

Dagbladet.no brakte i dag en gledesnyhet fra Østerrike. Kerstin Fritzl ble vekket fra kunstig koma, og de første ordene hun sa, lød:
Hei, mitt nye liv!
Artikkelen har dessverre ingen opplysninger som tyder på at hun faktisk sa dette. Et raskt nettsøk tyder heller ikke på at andre har fått det med seg.
Ifølge Times
fortalte hennes lege dette om oppvåkningsøyeblikket:
“She opened her eyes for the first time at 9am on May 15 and slowly started showing signs of emotional reaction. We smiled at her and she smiled back. Later I said “hi” to her and she replied with a “hallo”. It was an intensely dramatic moment,” Dr Albert Reiter, who has been in charge of Kerstin’s treatment, told a press conference.
Det er uklart om Dagbladets medarbeider Asbjørn Svarstad har diktet opp sitatet, eller om det er laget på desken.
Legens beretning viser at Kerstin våknet allerede 15. mai.
Oppdatering:
Selv om mediereferatene jeg har sjekket, ikke bringer det mistenkelige sitatet, finnes spor av det i en video fra dagens pressekonferanse.
Legen, Albert Reiter, forteller iflg den engelske simultantolken:
- Jeg sa til Kerstin: "Hallo Kerstin" (legen vinker)
- Kerstin sa, "Hallo, et nytt liv" ("ein neues Leben")
Selv etter å ha hørt opptaket flere ganger, er jeg litt usikker på om dr. Reiter siterer Kerstin Fritzl, eller karakteriserer situasjonen ("hun har fått et nytt liv"). Men jeg heller til det første. Selv synes jeg det lyder som en helt usannsynlig førsteytring etter uker i koma.


Oppdatert:
Dagbladet.no endret saken og fjernet det mulig falske sitatet. Den nye versjonen via lenken i bloggposten her. Den opprinnelige via lenke i kommentar.

Ingen kommentarer: