søndag 22. juni 2008

Ikke rett på journalister

Aftenposten brakte en interessant meningsmåling søndag. Den viser stortingsflertall for Frp+Høyre om det var valg i dag.
Jeg leste den litt ekstra nøye, siden det virket litt rart at ingressen påstår flertall blant velgerne for de to partiene. (Det er 48.5 prosent)
Dermed oppdaget jeg at Aftenposten (to journalister, papirdesken og nettdesken) har redusert mandattallet på Stortinget med 10, til 159. Sikkert en skrivefeil opprinnelig.
Jeg forsøkte tipse nettdesken i Aftenposten, men nettsiden har ikke lagt opp til at leserne kan kommunisere med fungerende vaktsjef. Feilen ble stående i timesvis.
Så jeg ringte NTBs innenriksdesk og sa fra til dem. Jeg tror, på en vennlig måte.
Ble møtt av en i mitt øre ganske snurt journalist, "ja, vi skal se på det".
Ikke en takk til en leser som varsler en feil.
NTB sendte ny versjon, men uten å gjøre oppmerksom på at det var en feil i originalen. Dermed ble den stående lenge i flere nettaviser.
Derfor:
Er det lurt å gjøre det så vanskelig for lesere å varsle desken i Aftenposten elektronisk?
Er det lurt å behandle lesere som hundebæsj på trappa?
Er det lurt av NTB å dekke egne feil ved å ikke gjøre oppmerksom på dem?
Er det ikke litt synd at såpass mange journalister ikke kjenner Stortingets mandattall godt nok til å reagere på 159?

Ingen kommentarer: